line

o2
o1
o3

Центр наукових досліджень давньої української літератури "Інститут Слова"

вул. Глібова, 9/9, 79005, Львів, Україна
тел.: 0972862771
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


 The centre of scientific researches of old Ukrainian literature
“Institute of Slovo”

Hlibova street 9/9 , 79005, L’viv, Ukraine
phone: 0972862771
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пошук

Відвідувачі

4-й науковий семінар “Проблеми інтерпретації “Слова о полку Ігоревім”

29 травня 2013 р. у ЛНУ імені І. Франка "Інститут Слова" провів четверте засідання наукового семінару "Проблеми інтерпретації "Слова о полку Ігоревім". З доповіддю "Клюки" "віщого" князя Всеслава у "Слові о полку Ігоревім" виступив директор "Інституту Слова" Павло Салевич.

Продовжуючи обраний шлях міфологічного тлумачення давньоукраїнського "Слова о полку Ігоревім", зокрема, мотивів та деталей, пов'язаних із образом "віщого" князя Всеслава, як шлях тлумачення єдиноприйнятний і науковий, доповідач на міфологічному матеріалі (українських билин і казок, замовляння до клюки, української хлоп'ячої гри у "ковіньку", гри, яка відома в Україні з княжих (київськоруських) часів (про це свідчать, зокрема, дані археологічних розкопок у Звенигороді на Львівщині, під час яких серед дитячих іграшок були знайдені кулі для гри у "ковіньку" – опуки (опука – український варіант м'яча)), ісландської "Саги про Торстейна Загибелі хуторів", валлійського збірника повістей ХІ-ХІІ ст. "Мабіногіон", булгарських військових повістей, – в усіх сих названих текстах прослідковано маґічні функції "клюки"), обґрунтував інтерпретацію "темного місця" (слова) "клюка" з рядка "Той (себто Всеслав) клюками подпреся о кóни" міфоритуальним предметом – чародійською клюкою.

Завдяки опертю "о кóни" "клюки" – о кінці "клюки" (або "клюк") (в індійській релігійній традиції вайшнавів три зв'язані разом палиці в клюку символізують три реальності або три гуни (три матеріальні енерґії), які складають феноменальний світ, контроль над думкою, словом і вчинком, зокрема, мудреця) мудрець і чародій князь Всеслав набув маґічної сили і, відтак, за текстом "Слова о полку Ігоревім", "стружжям" діткнувся Києва – завоював Київ. Отже, не гострим кінцем списа – не війною "віщий" князь Всеслав здобув Київ, а зворотнім кінцем списа – "стружжям" (древком списа), а звідти розуміння – з допомогою маґії (потрійної) "клюки" (або маґії (трьох) "клюк").

Реальні події внаслідок маґічної дії "клюк": відбувається бунт киян, які проганяють із Києва князя Ізяслава Ярославича і, визволивши князя Всеслава із поруба – із темниці, куди його раніше кинули Ізяслав Ярославич з братами, на вічі прославляють (проголошують) київським князем. Відбувається диво, певна маґічна трансформація, як це нераз є у тексті "Слова о полку Ігоревім" у відтворенні образу "віщого" князя Всеслава: із полоненого він стає київським князем.

У обговоренні згаданої доповіді взяли участь: літературознавці Л. Бондар та Г. Чопик, мовознавець З. Терлак, фольклористи М. Чорнопиский та А. Вовчак, перекладачі Р. Ситар, О. Сайфутдінова, Т. Гайдучок, поет і голова "УНС" Є. Салевич, головний редактор ІА "Галінфо" В. Шаповал, актор театру "Мета" В. Ілечко, художник І. Копчик, народний майстер-різьбяр З. Літинський, віце-президент Асоціації випускників ЛНУ імені І. Франка Й. Іванюк та інші.